Viimeinen
päivitys / Last update:
16.3.2013
Bibliografia
koostuu pääasiallisesti vanhojen klassisen taideratsastuksen mestareiden
laatimista teoksista. Mukana ovat myös oman aikamme kirjoituksia, jotka
esittävät ja tulkitsevat vanhojen mestareiden oppeja. Alkuperäisten painosten
ohella olen lisännyt viitteet uusintapainoksista sekä käännöksistä eri kielille
siinä määrin kun olen voinut saada tietoa niiden olemassaolosta. Jokaisen
vanhan kouluratsastuksen mestarin nimi, syntymä- ja kuolin vuodet erottuvat
bibliografiassa ensimmäisen ko henkilön nimiketiedon
yhteydessä sinisellä värillä . Kaikki listan vanhat kouluratsastuksen mestarit ovat
syntyneet ennen vuotta 1900. Raja on tietysti mielivaltainen mutta se on
vedettävä johonkin. Tähän bibliografiaan sisällytettyjen alkuperäisteosten varhaisimat painokset ovat 1500-luvun loppupuoliskolta.
Kaikki muut ovat ilmestyneet 1600-luvun jälkeen. Kouluratsastuksen historia
ulottuu tietenkin kauemmin menneisyyteen mutta tosiasia on, että vasta
1600-luvulla mestarit alkoivat kirjoittaa järjestelmällisesti ratsastuksesta ja
hevosten koulutuksesta. Viimeisistä taideratsastuksen mestareista Alois Podhajsky kuoli vuonna 1973
ja Nuno Oliveira 1989.
Teosten
painopaikkojen nimet esiintyvät alkuperäisellä kielellä.
Ensimmäinen
nimitys (akademische Reitkunst,
Academic riding, Equitation académique)
viittaa lukuisiin ratsastusakatemioihin, joissa eurooppalaiset nuoret
aatelismiehet opiskelivat renesanssiajasta
valistusajan loppuun asti. Näistä akatemioista on lukuisia mainintoja ja niiden
toimintaperiaatteista on säilynyt melko runsaasti todisteita eurooppalaisissa
arkistoissa ja historian teoksista. Ratsastuksen ohella akatemioissa opiskeltiin
myös muita aineita kuten matematiikkaa, miekkailua tai musiikkia.
Ratsastusakatemioita ei pidä sekoittaa klassisen kauden (1600-luvun) ja
varsinkin valistusajan (1700-luvun) tyypillisiin taide- ja tiedeakatemioihin.
Nimellä "akateeminen (taide)ratsastus"on
melko vankka ja yksiselittäinen asema Euroopassa.
Suomeen se ei niin hyvin sovi, mikä selittyy vastaavanlaisten laitosten
tradition puutteesta Pohjois-Euroopan "takamailla" sekä
"akateeminen"-adjektiivin rajoittuneisuuteen suomen kielessä, jossa
se viittaa lähinnä yliopistoissa tapahtuvaan kirjaoppiseen henkiseen työhön. On
myös olemassa se vaara, että asiaan perehtymättömät samaistaisivat ko.
nimitystä yliopistoväen harrastamaan ratsastustoimintaan. Sen otti uudestaan
käyttöön klassisen ratsastuksen saralla vaikutusvaltainen kenraali Decarpentry 1900-luvun taitteessa. Decarpentry
uskoi kuitenkin vielä akateemisen ratsastuksen ja kouluratsastuksen
yhteensovittamiseen. Nuno Oliveira
teki myöhemmin selväksi, että koska kyseessä on kaksi eri lajia, niiden yhteensovittamisyritykset
ovat umpikujia.
Barokki-ratsastuksen nimi taas juontuu suoraan ns. barokkihevosista, jotka saavuttivat suurimman suosionsa juuri siihen aikaan. Nämä hevoset olivat kotoisin Iberian niemimalta. Kreikkalainen ratsumies ja historioitsija Ksenofon ihaili jo 400 ennen ajanlaskumme alkua Iberian niemimaan palkkasotureiden käyttämiä ketteriä hevosia. Myös roomalaiset hakivat niitä suoraan Iberian niemimaalta. Englantilaiset ristiretkeläiset, joiden matkat kulkivat Portugalin rannikkoa pitkin toivat niin ikään iberialaisia hevosia kotiin. Huomattavia määriä iberialaisia hevosia alettiin kuitenkin vasta Renesanssikaudella tuoda Italiaan, josta ne vähitellen valloittivat Euroopan hoveja. Keskiajalla eurooppalaiset olivat tarvinneet melko raskaita kylmäverisiä sotaratsuja. Nämä kylmäveriset eivät tietenkään hävinneet Renesanssikauden jälkeen mutta ne siirtyivät ja/tai erikoistuivat muihin tehtäviin. Uusien tuliaseiden ansiosta varusteet kevenivät mikä taas mahdollisti kevyiden hevosten käyttöä. Vanhoja eurooppalaisia hevosia alettiin vieroksua yhä enemmän etenkin hovien vapaa-ajan ratsuiksi. Klassinen taideratsastus kukoisti nimenomaan Iberialaisten hevosten ansiosta sillä nämä soveltuivat erityisen hyvin ajan henkeen (niillä on mm. luontainen kyky peräänantoon). Iberialaisten hevosten lähisukulainen berberi tuli myös ajan mittaan suosituksi. Barokkihevosten suosio laski 1700-luvulla kun kuvaan astuivat itäiset hevosrodut, joita alettiin yhä enemmän käyttää ja risteyttää. Myös uusi ilmiö nimeltään anglomania vavisutti vanhaa Eurooppaa. Englantia alettiin matkia ja tämä koski myös hevoskultuuria: ratsastuskilpailut alkoivat yleistyä ja samaten niihin parhaiten soveltuvia täysveriset hevoset. Kuolettavan iskun barokkihevosille antoivat Napoleonin sotaretket ympäri Eurooppaa. Hän itse suosi täysverisiä ja tämä muoti kesti koko 1800-luvun, jolloin armeija suosi nopeita "maata hipovia" hevostyyppeja iberialaisten kustannuksella. Tuntuu oudolta, että vaikka nykyään suurin osa kouluratsastuskilpailuihin osallistuvista henkilöistä ovat siviilejä kaikki säännöt ovat suoraa perintöä 1800-luvun armeijasta. Preussin armeijan vaikutus on ollut erittäin suuri. Jäykät säännöt eivät anna sijaa omintakeisuuteen ja kaikkien ratsukkojen on toteuduttava täsmälleen samaa ohjelmaa. Koska taideratsastuksen lähtökohdat ovat täysin erilaiset on sanomattakin selvää, että sama ratsukko ei voi harrastaa molempia.
VAROITUS. Jos tavoitteesi on osallistua kouluratsastuskilpailuihin (ja tietenkin olla siinä mahdollisimman hyvä) on syytä huomauttaa, että FEIn säännöt ovat melko lailla ristiriidassa klassisen taideratsastuksen kanssa, mikä tarkoittaa sitä että on syytä pitää melko matalaa profiilia mikäli haluaa syventyä tähän perinteeseen. Harvat tuomarit ovat valmiit ottamaan vastaan "häirikköratsastajia" huomioon. Hieman ilkeästi voidaan sanoa, että nykyiset FEIn saksalaistyylisiä sääntöjä voitaisiin verrata sellaiseen musiikkikonservatorioon, joka sallisi ainoastaan duuri-asteikkoihin ja 2/4-tahteihin pitäytyviä oppilaita diplomitöihin asti.
Taideratsastus on alkanut kiinnostaa yhä enemmän ihmisiä Keski-Euroopassa. Eräs avainhenkilö siinä on ollut Nuno Oliveira, joka kuolemaansa asti 1989 koulutti paljon oppilaita, jotka ovat vieneet suuren mestarin oppia eteenpäin. Suunta etenee pikkuhiljaa kohti pohjois-Eurooppaa. Vielä pieniä mutta vankkoja kannattajajoukkoja on muodostunut Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin. Craig Stevensin ja Soile Kokon ansiosta taideratsastuksen tuulet ovat alkaneet puhaltaa Suomeenkin. En malta jättää kertomatta, että joulukuussa 2001 sain kirjeen tuttavaltani, silloin 74-vuotiaalta belgialaiselta Nuno Oliveiran entiseltä oppilaalta. Siinä hän kutsui taideratsastuksen leviämistä kohti pohjoista peräti " barokkihevosen kostoksi "!
Kaksi viimeistä nimitystä, "klassinen ratsastus " ja "taideratsastus" ovat yksiselitteisempiä. "Klassinen " viittaa 1600- ja 1700-lukuun. Nimitys "taideratsastus " (portugaliksi arte equestre ja siitä muihin kieliin) on taas yleistynyt Nuno Oliveiran ansiosta.
Historian
kulkua yksinkertaistaen voisimme kiteyttää klassisen taideratsastuksen ja
(kilpailuun tähtäävän) kouluratsastuksen väliset erot seuraavassa taulukossa,
jossa ne esitetään rinnakkaisina palstoina. Yksinkertaisuuden vuoksi olen
aloittanut renesanssikaudelta. Varsinkin 1800-luvulla
lajit ovat jossain määrin myös vaikuttaneet toisiinsa. Jotta
taulukko olisi helpommin luettavissa olen jättänyt tätä vuorovaikutusta
mainitsematta koska nykytilanne on kaksi eri ratsastuksen lajia.
KLASSINEN
TAIDERATSASTUS |
KOULURATSASTUS |
||
1500-
ja 1600-luku |
Iberialaisten hevosten suuri suosio |
Raskaammat
kylmäveriset hevoset sodankäyntiä varten |
|
Nuorten
aatelismiesten yleissivistys edellyttää opiskelua jossakin
ratsastusakatemiassa. Ratsastuksen opetus tähtää taiteellisiin vapaan ajan
esityksiin |
Ratsuväen
rykmentit, jossa opetetaan käytännön ratsastustaidot. Estetiikalla ei ole
jalan sijaa vaan ainoastaan sodan käyntiin tarvittavat perustiedot |
||
1700-luku |
Edellisen
kauden ratsastustyyliä hiotaan edelleen mutta kauden loppuosan lähestyessä se
alkaa hiipua. Ratsastus-akatemioiden sijasta aatelisto suosii mm
metsästysratsastusta |
Englannin
vaikutuksesta aletaan yhä enemmän suosia itämaisia ja täysverisiä sekä
erilaisia uusia risteyksia (nopeat ja "maata
hipovat" ratsut) |
|
Englannin
vaikutuksesta aletaan yhä enemmän kiinnostua kilpailuista, mikä taas
kasvattaa "uusien" hevostyyppien kysyntää |
Ratsuväessä sama tendenssi kuin siviilialoilla. Ratsuväen opetuksessa
suuri paine yksinkertaista yhä enemmän opetustaitoja |
||
1800-luku |
Erilaiset
yritykset elvyttää vanhaa akateemista taideratsastusta kauden alkupuoliskolla
kariutuvat. Ainoana perinteellisenä laitoksena Wienin espanjalainen
ratsastuskoulu jatkoi toimintaansa Kauden jälkipuoliskolla yksinäisten suurmestareiden aikakausi uusina oppilainaan yhä kasvava suurporvaristo |
Upseerit
osallistuvat yhä enemmän kilpailuihin. Eräät heistä yrittävät esimiestensa kielloista huolimatta harrastaa salaa
akateemista ratsastusta entiseen tapaan |
|
1900-luku |
Yksinäisten
suurmestareiden oppilaat jatkavat alussa opettajiensa työtä ja vaikuttavat
vuosisadan keskivaiheille asti. 1900-luvun vimeisillä vuosikymmenillä barokkiratsastus on taas tullut näkyville mm Nuno Oliveiran ansiosta, joka taitavasti yhdisti klassista taideratsastusta, Iberian niemimaan perinteellistä ratsastusta sekä uudet Baucherin oppeja 1800-luvulta |
Siviileilla ja armeijalla samanlaiset näkemykset
ratsastuskilpailuista. Siviilit hyväksyivät täysin armeijan laatimat säännöt.
Armeijan omat ratsastajat väistyivät pikkuhiljaa siviilien tieltä
kilpailusääntöjen pysyessään muuttumattomina (FEI). |
Lyhyt historiallinen katsaus
Keskiajan
loppupuolelle asti ratsastuksen taitojen omaksumiseen ei oltu
kovin järjestelmällisesti paneuduttu. Sekä hevosten että ratsastajien
koulutusmenetelmistä on vain niukkia tietoja säilynyt
kirjallisissa lähteissä. Ratsastuksen opit kulkivat yleensä suullisenä
perimätietona. Keskiajan Euroopan ratsut olivat kookkaat ja ne joutuivat
sodissa kantamaan erittäin painavia ratsastajia haarniskoineen. Ratsaille ei
näin ollen päästy omin avuin. Länsimaisessa ratsastuksessa ratkaiseva muutos
tapahtui Iberian nieminaalla,
jossa espanjalaiset (ja portugalilaiset) olivat yli 700 vuoden ajan (711-1492) elänneet rinnan
Pohjois-Afrikasta tulleiden maurien (arabien ja berberien) kanssa. Sen lisäksi,
että espanjalaiset ja portugalilaiset käyttivät myös "itämaisia"
hevosia, eräät ratsastajat olivat 1500-luvulla omaksuneet maureilta kevyempää
ja pystympää istuntaa kuin muut eurooppalaiset siihen aikaan mm korkeamman
satulatyypin ansiosta. Tämä ratsastaminen lyhyin jalustinhihnoin, yhdessä
"itämaisten" hevosrotujen kanssa, levisi ensin Italiaan ja sitten
koko Eurooppaan. Vuonna 1532 Frederico Grisone yhdessä Cesare Fiaschin kanssa perustivat oman ratsastuksen akatemiansa
Roomaan. Grisonen oppikirja ilmestyi 1552 ja sitä pidetään alan perustavana teoksena
Eräs toinen ratkaiseva henkilö oli Grisonen oppilas Giovan Battista Pignatelli, joka opetti Napolissa. Hänen oppilainaan
olivat monet eurooppalaiset aatelit, jotka levittivät hänen oppejaan. Niiden
aateleiden joukossa oli mm ranskalainen Antoine de Pluvinel
(1555-1620), joka vaikutti laajasti ja kirjoitti alan
klassikon sekä saksalainen Engelhard von Löhneysen, jonka teokset ilmestyivät 1588 lähtien. Tämän
ajan tekee erityisen kiinnostavaksi se, että se aloitti nykyaikoihin asti
jatkuneen perinteen ratsastuksen oppikirjojen käännöksistä ja uusintapainosten
julkaisemisesta säännöllisin väliajoin. Teokset ilmestyivät hyvin lyhyellä
aikaviiveellä ainakin ranskaksi, saksaksi ja latinaksi. Englanniksi niitä
alettiin kääntää hiukan myöhemmin. Esimerkiksi William Cavendish
(Newcastlen herttua) kirjoitti suoraan ranskaksi Antwerpensissa
vuonna 1658 ilmestyneen klassikkonsa. Kouluratsastuksen mestareiden vaeltavan
elämän ja ratsastuksen oppikirjojen käännösten ansiosta klassisen
kouluratsastuksen perinne on säilynyt nykypäiviin asti. Ratsastuksen
oppikirjojen ilmestymistahti kiihtyi huomattavasti
1800-luvulla. Tämän ajan erikoispiirre on mestareiden väliset usein hyvin
kiivaat keskustelut oppikirjojensa sivuilla, jotka kuulostavat joskus melein välien selvittelystä.
Lisää
tietoja suomeksi saat Hevoset ja
ratsastus-lehdessä ilmestyneestä kolmen osan artikkelistani ”Retkiä ratsastuksen historiaan”
Barokki- ja
klassisen ajan taideratsastuksen huipulla, etenkin hoveissa, korkeaan kouluun
tarkoitetut hevoset olivat ymmärrettävästi arvokkainta ainesta. Hevosella
täytyy olla alun perin tietyt edellytykset jotta se soveltuisi näin vaativiin
suorituksiin. Taideratsastuksen alan eliittimaneeseissa käytetyt hevoset
jaettiin vielä hienompiin luokkiin sen mukaan mitä kullekin hevoselle oli
yksilöllisesti opetettu tekemään. Tämä tarkoittaa sitä, että oli olemassa courbette-hevosia, capriole-hevosia,
levade-hevosia jne.
Taideratsastuksen
vanhojen klassikkojen uusintapainoksia ilmestyy jatkuvasti ainakin kolmella
kielellä: ranskaksi, saksaksi ja englanniksi. Niiden vaikutus on huomattava ja
usein suorastaan keskeinen tänä päivänä ilmestyvissä ranskan ja
saksankielisissä kouluratsastuksen oppikirjoissa. Englanninkielisissä oppaissa
sen sijaan tämä historiallinen taustaselvitys useimmiten puuttuu. Eri
koulukuntien ja yksittäismestareiden kehittämät teoriat ja terminologiat
kuvastuvat suoraan nykyratsastajille suunnatuista oppaista. On
selvää, että kaikki mitä klassisen kouluratsastuksen vanhat mestarit opettivat
ei ole otettu kritiikittömästi ja/tai sellaisenaan vastaan tämän päivän
kouluratsastukseen. Monia asioita on jouduttu hylkäämään. Kuten kaikissa
taito-, taide- ja tiedelajeissa nykyistä kouluratsastuksen tasoa ei olisi
voinut saavuttaa ilman vanhojen mestareiden pysyvimpien ja syvimpien opetuksen
siirtymistä katkeamatta sukupolvesta toiseen.
Tämä bibliografia kasvaa...Kaikki huomautukset ja lisäykset ovat tervetulleita!
Huom.
Eräät bibliografiassa mainitut ulkolinkit eivät näytä toimivan suoraan
napauttamalla hiirtä. Jos näin käy yritä uudestaan manuaalisesti (yritän kyllä
korjata puutteita mutta minun rajalliset kotisuvun teon taitoni ovat vielä
esteenä!)